לצפיה בטאבלט יש לסובב את המכשיר לוחב

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך – משרד עורכי דין אהרוני מיכה

אף אחד מאיתנו לא יכול לדעת מה עלול להוליד יום, ומה תהיה יכולת התפקוד שלו בעוד מספר שנים. לפיכך, במציאות זה האפשרות של ייפוי כוח מתמשך הפכה להיות נפוצה ומבוקשת. חשיבותו של מסמך זה נעוצה ביכולתו להעניק לאדם שליטה על עתידו, גם בתקופות בהן הוא עצמו לא יהיה מסוגל לקבל החלטות. ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לבחור מראש מי ינהל את ענייניו, כיצד ינוהלו, ומבטיח כי רצונותיו וערכיו יכובדו גם בנסיבות מאתגרות. זהו כלי משפטי המקדם אוטונומיה אישית, מכבד את הרצון החופשי של הפרט, ומונע את הצורך בהליכים משפטיים מורכבים ויקרים של מינוי אפוטרופוס. משרד עורכי דין אהרוני מיכה, בהובלתו של עו"ד מיכה אהרוני, מתמחה בהכנת ייפויי כוח מתמשכים ומלווה לקוחות בכל שלבי התהליך. עם ניסיון עשיר של למעלה מעשור בתחום, המשרד מעניק ייעוץ מקצועי ואישי, תוך הבנה עמוקה של הצרכים הייחודיים של כל לקוח.

הגדרה ומהות של ייפוי כוח מתמשך

האפשרות להעניק ייפוי כוח מתמשך לא הייתה קיימת בישראל מאז ומתמיד, מדובר על תיקון חוק חדש יחסית. המסמך הזה הוכנס לחוק הישראלי בשנת 2016 במסגרת תיקון מס' 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. המטרה העיקרית של המסמך היא לאפשר לכל אדם בגיר וכשיר למנות אדם אחר שיבצע בשמו פעולות ויקבל עבורו החלטות עתידיות. כל זאת בתנאי שאותו אדם אינו יהיה מסוגל לקבל את ההחלטות השונות בכוחות עצמו.

מדובר על כלי משפטי חשוב המאפשר לאדם לתכנן את עתידו ולהבטיח כי ענייניו ינוהלו בהתאם לרצונותיו גם כאשר לא יוכל לעשות זאת בעצמו. ייפוי כוח מתמשך מהווה אלטרנטיבה גמישה ומכבדת יותר למינוי אפוטרופוס, שכן הוא מאפשר לאדם לבחור מראש מי יטפל בענייניו ולהגדיר את היקף הסמכויות שיינתנו למיופה הכוח.

מי רשאי למנות מיופה כוח?

החוק אינו הולך סחור סחור בכל הנוגע לתנאים הנדרשים כדי למנות מיופה כוח. ההבנה הבסיסית היא כי מדובר על זכות סטנדרטית שכל אחד רשאי שתהיה באמתחתו. לפיכך, הזכות למנות מיופה כוח במסגרת ייפוי כוח מתמשך ניתנת לכל אדם מעל גיל 18, תושב ישראל, שמבין את משמעות ייפוי הכוח המתמשך, מטרותיו ותוצאותיו. התנאי המהותי היחיד שעשוי למנוע ממייפה כוח למנות מיופה כוח היא כשירותו. כל מי שרוצה לבצע ייפוי כוח מתמשך חייב להיות כשיר מבחינה נפשית וקוגניטיבית.

חשוב להדגיש כי במרבית המקרים לא דורשים ממייפה הכוח להציג אישורים רפואיים בגין כשירותו. עם זאת, במידה ויש לכם ספק, אנו מציעים להגיע עם כל האישורים הנדרשים – להסיר כל ספק. הרצון לוודא כשירות נפשית וקוגניטיבית נובעת מהצורך להבין את משמעות המסמך, את השלכותיו העתידיות, ואת המציאות שעשויה לקרות בעתיד הנראה לעין.

מי יכול להתמנות כמיופה כוח?

במידה והחלטתם למנות מיופה כוח, עליכם לזכור היטב איזו אחריות מופקדת בידיו. אם החלטתם להפקיד את עתידכם בידיו של אדם מסוים, חשוב שתהיו בטוחים כי אתם סומכים עליו. לרוב מוטב למנות אדם מקרבה ראשונה כמיופה כוח, כך תחסכו לעצמכם עוגמת נפש בעתיד. אל תמנו מיופה כוח תחת לחץ, כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם למסמך ייפוי כוח מתמשך ישנה חשיבות גבוהה. במקרה של ספק, רצוי להתייעץ עם עורך דין ייפוי כוח שיספק לכם תובנות נוספות אותן לא בחנתם עד כה.

לצד העניינים הללו, קיימים עוד כל מיני נתונים טכניים העומדים כתנאי סף למינוי מיופה כוח. ראשית מיופה הכוח חייב להיות אדם בגיר, מעל גיל 18. מעבר לעניין הזה, החוק קובע כי מיופה הכוח חייב להיות אדם יחיד, ולא תאגיד או כל ארגון אחר. אם לא די בכך, אדם ספציפי יכול לשמש כמיופה כוח עבור שלושה אנשים, ולא יותר. במידה ומדובר על בני משפחה מקרבה ראשונה, לא קיימת מגבלת מינויים.

תהליך עריכת ייפוי כוח מתמשך

• בחירת עורך דין מוסמך

עוד לפני שמתחילים את ההליך, ישנה חשיבות לבחור עו"ד ייפוי כח מתמשך. עורך הדין חייב להיות איש מקצוע המגיע מהעולם הזה, עליו תוכלו לסמוך בעיניים עצומות. מבחינתכם, עורך הדין יהיה הזרקור שיכוון אתכם כל הדרך אל המטרה.

• פגישת ייעוץ ראשונית

בגישת הייעוץ הראשונית, עורך הדין מקבל מעט רקע על הסיבות בגינן בחרתם למנות מיופה כוח. באותה פגישה עורך הדין מסביר את המשמעות של ייפוי כח מתמשך, ומה עשוי לקרות בגינו. רק לאחר הפגישה הזו תוכלו להחליט האם להתקדם או לעצור את ההליך.

• מילוי טופס ייפוי כוח מתמשך

אחרי שמייפה הכוח מאשר להמשיך בתהליך, עורך הדין ממלא טופס ייעודי מקוון. בטופס נדרש למלא את פרטי הממנה, את פרטי מיופה הכוח וההנחיות הספציפיות ליישומו. חשוב שהטופס ימולא על פי כל ההנחיות והדגשים כדי שיהיה קביל במידת הצורך.

• חתימה והפקדה

טרם הגשת מסמך ייפוי כוח מתמשך נדרשות חתימות של מייפה הכוח ומיופה הכוח בנוכחות עורך דין. עם השלמת כלל החתימות, ניתן יהיה להפקיד את המסמך אצל האפוטרופוס הכללי. ללא הפקדת המסמך באפוטרופוס הכללי, לא יהיה לו תוקף חוקי בעתיד.

הנחיות מקדימות וגבולות הסמכות

אחת מהסוגיות החשובות ביותר במסמך ייפוי כוח מתמשך הינה הגבלת סמכות והנחיות מקדימות. הממנה זה שמייפה את כוחו של אדם אחר לנהל את ענייניו אשרי וצריך לכלול "הנחיות מקדימות". מדובר על רשימת הוראות מפורטות בהן מייפה הכוח מנחה כיצד המיופה צריך לנהוג בנושאים שונים. חשוב להדגיש כי הנחיות אלו מחייבות את מיופה הכוח, אלא אם כן בית המשפט קבע אחרת או אם הממנה מביע התנגדות לביצוען בזמן אמת.

בו בזמן צריך להדגיש כי קיימות פעולות מסוימות שדורשות הסמכה מפורשת בייפוי הכוח, כגון מתן מתנות או הלוואות מעל סכום מסוים, או ביצוע פעולות בנכסי נדל"ן. יחד עם עורך דין אהרוני אשר מתמחה בעריכת ייפוי כוח מתמשך ניתן יהיה להבין את גבולות הסמכות עבור הממנה ועבור מיופה הכוח.

כניסה לתוקף והפעלת ייפוי הכוח המתמשך

לא פעם עולה השאלה, מתי בדיוק נכנס לתוקף ייפוי כח מתמשך? עד שייפוי הכח לא נכנס לתוקף, הוא אינו מופעל הלכה למעשה. גם כאן החוק מגדיר מספר מקרים בהם ייפוי הכח מופעל, והמיופה מקבל את כובד האחריות על כתפיו.

• אבחון רפואי

כאשר רופא מומחה קובע כי הממנה אינו מסוגל להבין בדבר בתחום או בתחומים הרלוונטיים לייפוי הכוח. למשל, אבחון של דמנציה מתקדמת או מצב רפואי אחר המשפיע על היכולת הקוגניטיבית.

• אשפוז פסיכיאטרי

במקרה של אשפוז כפוי או אשפוז ממושך במוסד פסיכיאטרי, אם הדבר צוין מראש בייפוי הכוח כתנאי לכניסתו לתוקף.

• אירוע מוגדר מראש

מייפה הכוח יכול לקבוע בייפוי הכוח אירוע ספציפי שבעת התרחשותו ייכנס ייפוי הכוח לתוקף, כגון אובדן יכולת תקשורת או ניידות.

• קביעה משותפת

כאשר מיופה הכוח, יחד עם אדם נוסף שנקבע מראש (למשל, בן משפחה או רופא), מסכימים כי הגיע הזמן להפעיל את ייפוי הכוח בהתאם לתנאים שנקבעו בו.

• החלטת בית משפט

במקרים מסוימים, בית המשפט יכול להחליט על כניסת ייפוי הכוח לתוקף, בעיקר כאשר יש מחלוקת לגבי מצבו של הממנה.

ביטול ופקיעת ייפוי כוח מתמשך

ניתן להגדיר מראש מקרים בהם יתבטל ייפוי הכוח המתמשך, גם אם אותו מסמך הופקד באפוטרופוס הכללי. האפשרות הכי פשוטה לביטול תהיה ביטול על ידי הממנה. כלומר למייפה הכוח יש את הסכמות, כל עוד הוא כשיר לעשות כן, לבטל את ייפוי הכוח שנתן. סיבה נוספת לביטול ייפוי כוח מתמשך תהיה פטירת של מייפה או מיופה הכוח. גם מיופה הכוח בעצמו יכול להתפטר מתפקידו כמיופה, ולא לקחת על עצמו את כובד האחריות. גם במקרה של ביטול ייפוי כוח מתמשך, לבית המשפט תהיה הסמכות לעשות כן. זוהי עוד סיבה בגינה מסמך ייפוי כוח עושים רק עם עו"ד אשר מתמחה בעריכת ייפוי כוח מוסמך.

משרד עורכי דין אהרוני מיכה: מומחיות בייפוי כוח מתמשך

משרד עורכי דין אהרוני מיכה, בראשותו של עו"ד מיכה אהרוני, הוא מהמובילים בישראל בתחום עריכת מסמך ייפוי כוח מתמשך. עם למעלה מעשור של ניסיון בתחום, המשרד מתמחה בהכנה, עריכה וליווי של ייפויי כוח מתמשכים, תוך שימת דגש על התאמה אישית לצרכי כל לקוח. עו"ד מיכה אהרוני, מייסד המשרד, הוא עורך דין ומגשר ותיק, הידוע במומחיותו המשפטית, בחשיבתו האסטרטגית ובגישתו האמפתית. המשרד מציע שירות מקיף הכולל ייעוץ ראשוני, הסברים מפורטים על משמעויות ייפוי הכוח המתמשך, סיוע בבחירת מיופה הכוח המתאים, וליווי מלא בתהליך ההפקדה וההפעלה.

צריכים עורך דין? אנחנו כאן בשבילכם
תוכן עניינים
מדוע חשוב לערוך הסכם ממון לפני נישואין?

חשוב שתדעו לגבי הסכם ממון על פי מחקר שנערך באוניברסיטת בראון ברוד איילנד וכולל נתונים של אלפי אזרחים אמריקאים מתגרשים לאורך 30 שנים, עולה כי גירושין בסביבה הקרובה (משפחה, חברים קרובים) מעלים עד 75% את הסיכוי לגירושין שלכם בעתיד הלא

קראו עוד >>
הסכם ממון

הסכם ממון – הקדמה זוגות צעירים שנישאים, אינם בהכרח מביאים איתם רכוש כלשהו, מלבד נדוניה. אולם כיום ישנם יותר ויותר זוגות שנישאים בגיל מבוגר יותר, לאחר שצברו רכוש משלהם. כמובן, גם זוגות בפרק ב' של חיי הנישואין מגיעים עם ממון

קראו עוד >>
עבירות מחשב וסייבר

כל מה שרציתם לדעת על עבירות מחשב וסייבר אילו סוגי עברות נחשבים בישראל לעברות סייבר ומחשבים? האם הן נחשבות עברות פליליות? מה הם העונשים על מעשים אלה וכיצד ניתן להתגונן מפניהם? כל התשובות להרבה שאלות.השימוש במחשבים לסוגיהם השונים הפך חלק

קראו עוד >>
צריכים סיוע משפטי?

השאירו פרטים ואנו נשמח לסייע לכם!